Vitkål och ”Jannes fuskkålpudding”

Vitkål har inte samma status nuförtiden som den hade när jag var ung. Hamburgare, kebab, pizza och annan snabbskräpmat är populärt istället. I bästa fall serveras lite vitkålssallad till pizzan. Men tänk så mycket gott man kan tillaga med vitkål som en ingrediens i maten. Dolmar, pudding, soppa och stuvning för att nämna några rätter. Vitkål är hälsosamt och innehåller massor av fibrer och c-vitamin. Den skyddar också mot cancer och minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Det tar längre tid att göra en kålpudding än att gå till Mac Donalds eller att gå till en av alla våra kvarterspizzerior. Därför är det inbjudande att slarva och köpa snabbmat. Men det går också att fuska lite med kålpuddingen. Jag brukar koka sönderhackad vitkål i rikligt med vatten. Under tiden steker jag köttfärs och lök i ugnen. När vitkålen är mjuk steker jag även den. Jag häller på lite sirap och soja och får därmed färg och en härlig smak på kålen. Sedan blandar jag allt och kryddar. På ganska kort tid har det blivit den smaskiga rätten ”Jannes fuskkålpudding”. Inte nog med det! I kastrullen med vatten lämnar jag en del kål. Lite kryddor och en buljongtärning kokas med vattnet och kålen en stund. Snart har jag som bonus en välsmakande kålsoppa utan att lägga ned någon nämnvärd extratid.

Vitkålsstuvning och stekt falukorv är enkelt att tillaga och smakar ljuvligt gott. Att strimla vitkål och äta som sallad är också enkelt och smakrikt. Favoriträtten för mig är ändå kåldolmar. Som barn hade jag förmånen att då och då bli serverad min älsklingsrätt. Min mor la ned många timmar varje dag på matlagning. Det fanns inte några snabbmatsrestauranger då. Om det hade funnits hade nog ändå inte mamma gått dit och handlat. Kan inte föreställa mig att hon kommit hem med några kartonger pizza som hon slängt upp på köksbordet och utfodrat oss barn med.

Ja, ja, jag erkänner. Ibland är det gott med snabbmat trots att den har vissa nackdelar ur hälsosynpunkt. Den nyttiga vitkålen har en nackdel som ändå kan vara en fördel. Man kan bli lite orolig i magen som kan reagera med att släppa ut några luktbomber i bakens avgassystem. Därför bör man nog inte planera ett Friskis och Svettispass direkt efter en vitkålsmåltid. Däremot är det alldeles utsökt mat att äta innan man går till mataffären. Många människor har ju en tendens att ställa sig nästan ovanpå andra i kassakön. Att släppa av en rackabajsare är perfekt för att få lite utrymme.

Mot kassakön med fulladdad kålmage. Nytt kålhuvud säkerställer utrymme vid nästa affärsbesök.

Mot kassakön med fulladdad kålmage. Nytt kålhuvud säkerställer utrymme vid nästa affärsbesök.

 

 

Sexkurs för tiggare

Ni har väl hört och läst om att kvinnliga tiggare i Stockholm ska erbjudas  undervisning i sex och hygien. De ska dessutom få hälsokontroller, hygienartiklar och kondomer.

http://www.dn.se/sthlm/kritik-mot-sexkurs-for-romer/

Det är de rödgröna politikerna som hittat på detta. Jag tycker att det är  fördomsfullt och en fruktansvärd människosyn att tro att tiggarna inte ens har de basala kunskaperna vad gäller sex och hygien. Dessutom anser jag att det är ojämlikt att bara kvinnorna ska få gå kursen. Om man nu får igång denna förnedringskurs borde väl båda könen få delta. Eftersom det dessutom ska delas ut gratis kondomer är det väl rimligt att männen också känner sig delaktiga. För det är väl ändå tiggarkvinnornas män som ska använda p-skydden. Jag kan inte tänka mig att politikerna menar något annat.

Dessutom ska kvinnorna ersättas för förlorad arbetsinkomst när de deltar i kursen. Har ni hört på maken. Plötsligt anses tiggeri som ett arbete. Detta är ju bedrövligt i ett välfärdssamhälle där tiggeri absolut inte borde förekomma.

Hoppas att tiggarna slipper en sån här skylt för att få ersättning för förlorad inkomst

Hoppas att tiggarna slipper en sån här skylt för att få ersättning för förlorad inkomst.

Jag undrar hur de rödgröna partierna hade reagerat om det hade varit ett borgerligt förslag.  Man vill inte ens tänka tanken, om vad som skulle ha hänt om SD hade legat bakom sex- och hygienkursen. Förmodligen hade det då blivit kraftfulla demonstrationer av sossar, miljöpartister, vänsterpartister och FI -sympatisörer som unisont och högljutt gapat: ” SD är rasister”, på gator och torg.

 

Vasaloppsleden

 Vasaloppets första backe vid starten i Sälen, klassiska byar såsom Evertsberg, Oxberg, Eldris och målportalen i Mora upplevde jag igen  för några veckor sedan. Nej, jag åkte inte vasaloppet mitt i sommaren. Jag vandrade vasaloppsleden som till stora delar följer vasaloppsspåret och är drygt 90 kilometer.

Det går att vandra leden på tre dagar men om man ska hinna njuta av den omväxlande naturen med barrskog, granskog och myrmarker, behövs några dagar till.  På de oändliga och vackra myrarna är spänger utlagda så alla kan gå torrskodda. På myrarna är det tystnad som ger lugn och ro och det känns som man är i ödemarken. I de berömda byarna med mysiga fäbodar som man vandrar igenom är det inte heller något stoj och stim. Affärerna som tidigare fanns på vissa platser är tyvärr nedlagda pga. dålig lönsamhet. Detta betyder att det inte finns någon proviant att få tag på längs leden vilket innebär att man måste bära med sig mat. Jag hade frystorkat käk vilket fungerade bra. Vatten finns dock vid varje vasaloppskontroll.

Spång över en myr

Spång över en oändlig myr

Övernattningsstugan i Eldris

Övernattningsstugan i Eldris

Vasaloppsleden sköts på ett briljant sätt. Det är bra märkning med tydliga skyltar och orangefärgade  ringar på träden. Ruttna bräder byts kontinuerligt ut på alla spänger. Kojor för övernattning står till förfogande för alla vandrare. Sängar med madrasser, kamin och ved finns i stugorna som i vissa fall ligger intill en sjö eller bäck. Vattendragen ger både möjlighet att  fräscha till sig och att fånga en abborre eller en bäcköring.

Målgång

Målgång

 

Stavgång är utmärkt träning

En person frågade mig om jag motionerat något idag. Jag svarade att jag kört stavgång i en timme. Personen skrattade till och tyckte att det där med stavgång är inget som räknas och inte ett givande motionspass. Det kanske är en allmän uppfattning att stavgång inte ger högintensiv träning och att det bara är äldre som softar fram med stavarna. Men tar man i ordentligt och går i uppförsbackar kan jag garantera att man flåsar och att svetten lackar i pannan..

IMG_2150

Jag har en favoritbacke i närheten där jag bor. Om jag tar långa kliv och trycker ifrån med stavarna höjs min puls rejält. I sakta mak tar jag mig utför och önskar ofta att jag vore en hök med härliga segelvingar. Pulsen hinner sjunka innan det är dags att likt skogens konung älga upp igen. Efter tio gånger är jag rejält trött. Jag anser att detta är bra intervallövningar. Hela kroppen aktiveras och visst förbättras konditionen. Ytterligare en vinst är att det ger en bra träning inför skidsäsongen.

Pensionärer måste få kosta

Nu tycker jag det är dags att tänka på alla pensionärer. Regeringen pratar om fattiga och utsatta grupper. Men några ordentliga förbättringar för landets åldringar görs inte. Den orättvisa pensionärsskatten måste tas bort omedelbart. Den ska slopas helt och inte med en fjuttig femtiolapp. Enligt regeringen handlar det om kostnader på cirka 10 miljarder att ta bort pensionärsskatten och statens finanser tillåter inte det. Jag vet att man inte får prata om kostnaden för invandringen. Det är, säger många, fattiga och utsatta som kommer hit. Dock vet de flesta att flera hundra miljarder läggs varje år på nytillkomna. Enbart för ensamkommande barn är summan runt 15 miljarder. Detta är siffror som det tvistas om. Det kan vara mera eller mindre. Men att det kostar det kan vi slå fast. Ofta läser jag inlägg i stil med: ”Invandringen måste få kosta”. Precis så verkar det som vår regering också tycker. Men okej då, låt det kosta. Vänsterrörelsens starkaste argument verkar vara; ”Man ska inte ställa grupper mot varandra”. Men det är ju precis det som blir följden, och så som regeringen gör, när pensionärer diskrimineras. Det är så, åter igen understryker jag detta, att många av våra pensionärer också är fattiga och utsatta och inte har ekonomi att betala en straffskatt bara för att ålderdomen infunnet sig. Det är ju fullständigt sjukt att behöva betala högre skatt på pension än på arbetsinkomst. Dessutom är det så att pensionen är en uppskjuten lön.

Bostadstillägget för pensionärer måste också höjas. Reglerna är att bostadstillägg enbart betalas på en hyra upp till 5000 kronor. Det är svårt att hitta en hyreslägenhet för den summan, speciellt i storstäderna. En höjning till 7000 kronor som bostadstillägget skulle baseras på vore rimligt. Det vore en stor hjälp till många ensamboende pensionärer. En viktig prioritering borde också vara att låta alla pensionärer få fri tandvård. Även glasögon borde vara gratis att införskaffa. Tillgång och ekonomisk hjälp till motionsanläggningar borde också vara självklart för alla äldre.

Fest måltid med porslinskatt o strömming

Festmåltid med porslinskatt och prisnedsatt strömming

Under en period pratades det om att pensionärer inte ha råd att äta bra mat. De delade därför en burk kattmat, eller några prisnedsatta gårdagsströmmingar med sin katt. Tyvärr är det så idag, att de sämst ställda pensionärerna inte har råd att gå till tandläkaren, inte har råd att skaffa glasögon och inte har råd att besöka simhallen. Olyckligtvis har också kattmaten blivit dyr. Därför tillåter inte ekonomin att ens äta den födan och det är således för dyrt att också försörja en  levande och viktig vän, en tillgiven misse. Jag säger: ”Pensionärer måste få kosta”.

 

Nipleden

Vandring på Nipleden i Sollefteå är verkligen en spännande och annorlunda naturupplevelse. Leden är 27 kilometer och sträcker sig längs Ångermanälven. Landskapet är sagolikt vackert och utsikten magnifik. Jag vandrade leden för tredje gången i helgen. Det känns i kroppen idag, fötterna, benen och lårens baksida, så förutom naturupplevelsen fick jag bra träningspass. Det som utmärker Nipleden är just niporna som bildats vid landhöjningen. Flera enormt branta stigningar är en utmaning och jag lovar att pulsen ökar rejält. På ett par ställen ska man ta sig ned i dalgången. Det är smala stup med sand som underlag. Lite kuslig känsla, men tur för min del, att jag inte är höjdrädd. Vid dessa ställen finns det rep att hålla sig i. Men det är ändå risk att halka och skada sig om man inte är försiktig.  Jag tog det lugnt nedför. Det enda på kroppen som for illa var mina tår. De hasade ned i kängorna. Nya blånaglar har jag nu som minne efter strapatsen. Jag vet att man ska knyta kängorna så hårt som möjligt längst ned mot tårna i nedförsbackar. Men inte ens det hjälper för mig. Som helhet vandrade jag  i relativt högt tempo men stannade vid ett par utsiktsplatser och njöt av de vackra vyerna. Nipleden vill jag gärna rekommendera för alla vandringsintresserade. Man måste inte gå hela leden utan kan välja delar av den.

Magnifik utsikt

Magnifik utsikt

Nipa

Nipa

Nudister, sex och stånd

Förekommer det mycket sex på en nakenbadstrand? Är nudister mera intresserade av erotik och är det sexorgier överallt? Har männen ständigt stånd?  Frågor som enkelt kan besvaras med nej, nej, nej och åter nej. Naturister är varken mera eller mindre kåta än andra. Att vara naturist är underbart och att njuta av älskog är gudomligt. Men nudistens nakenhet har inget med sex att göra. Jag har aldrig sett bekännande naturister som haft offentlig sex. Däremot hände det på nakenbadets område i Rullsand att personer som inte var naturister och normalt badade med textiler kom till oss och kastade sina kläder. Med en fördomsfylld tro, att det gökades hej vilt bland nudister, inledde de samlag. Dessa personer avvisades bestämt och gökandet fick ett abrupt slut. Vid ett tillfälle såg jag en kvinna som red sin brunstige hanne. ”Nu får ni omedelbart lämna nakenbadets område” sa jag med bestämd röst. ”Blir du inte kåt?” frågade kvinnan. Jag blev inte det. Jag var bara förbannad att de skämde ut vårt underbara paradisställe. Men visst kan man få stånd på nudiststranden. Dock springer man inte runt med ständigt utfälld antenn. För många män som är nya inom naturismen kan det vara svårt att kontrollera snoppen. Den beter sig som den vill och gör sig beredd för en kärleksakt varje gång en naken kvinna finns inom synhåll. Ganska snart lär sig männen de två specialknepen när de får fjång. De lägger sig på magen eller tar ett svalkande dopp.

Nej, så går det inte till på en nudiststrand

         Nej, så går det inte till på en nudiststrand

Naturism. vad är det?

Naturism vad är det och naturist vad utmärker en sådan? Runt 40 ggr har jag svarat på frågan genom åren i olika tidningar, mängder av radiointervjuer och flera gånger i tv. I år har jag hittills svarat på frågorna kring naturism två gånger i media. Varje gång har jag svarat lite olika. Eller också har mycket av det jag sagt redigerats och klippts bort. Men ungefär samma svar har det alltid blivit.  Fortsätt att läsa detta, ha tålamod, för jag ska försöka förklara naturism och naturist. Jag levde hela somrar på Rullsands naturistcamping under drygt 20 år. Ständigt naken var jag  när vädret tillät . Jag solade, badade, genomförde vardagssysslor och skötte mitt ordförandeskap i vår naturistförening. Gemensamt för alla som bodde på campingen var nakenheten. Just så är det på samtliga nakencampingar. Grundidén inom naturiströrelsen är att alla ska trivas, vuxna och barn umgås på ett otvunget sätt. Gemensam nakenhet men om någon tillfälligtvis  inte är  bekväm i sin nakenhet skall  denna person inte tvingas ta av sig kläderna.  För vissa räcker det med att springa runt nakna och sitta hos husvagnsgrannen och dricka kaffe och äta bullar. Den enda motion de får, är när de borstar bort brödsmulorna från sina feta magar.  Men naturism är inte bara praktiserandet av gemensam nakenhet och kafferep. Det är också en kärleksfull inställning till, och i harmoni med, vår vackra natur. Att vara naturist innebär att du är naken därför att du tycker om det och ser fördelarna med att sola och bada utan kläder. Hela kroppen nås av solens strålar och du slipper ligga i våta textilier. Viktigt för en äkta naturist är också att vara återhållsam med alkohol och tobak och sköta om kroppen med daglig motion.

Naken, i harmoni med naturen.

Naken, i harmoni med naturen.

Ingen journalist är speciellt intresserad av långa utlägg. De flesta murvlar frågar istället: ” förekommer det mycket sex eller ”hur gör man om man får stånd på en nudiststrand”. Jag återkommer i min blogg angående dessa frågor.

Smörgåstårta

Igår var det dags igen att äta smörgåstårta. Bröd varvat med ost, skinka, leverpastej, bostongurka och lite annat oidentifierat klet skottades in i munnen. Inte hann jag titta på den vackra garneringen med svart kaviar, ägg, räkor, gurka, tomater, dill och citronskivor.  Egentligen borde man sitta en stund och låta ögonen fängslas och hjärnan njuta innan man äter denna festmåltid.  Smörgåstårta är gott och passar utmärkt att bjuda på vid kalas eller när man vill trösta sig med något utöver det vanliga. Nuförtiden äter jag inte denna läckerhet så ofta. Annat var det på 1980-talet då jag ofta på lördagskvällar avnjöt den kaloririka måltiden. Det är roligt att smörgåstårtan fortfarande är populär. I och för sig har den inte funnits så länge. Den lanserades först år 1965 av konditor Gunnar Sjödahl. Sedan år 2012 firas smörgåstårtans dag årligen den 13 november. Så då får man väl njuta igen.

Rullskidor inför vasaloppet

Att åka rullskidor är roligt. Precis som med allt annat blir man bättre och bättre ju mera man tränar. Jag började åka i våras och trodde inte efter första passet att jag skulle bli så förtjust som jag blivit. Nu, drygt 30 mil senare, ser jag fram mot varje åktillfälle. Första gången kändes det obehagligt. Det var svårt att hålla balansen och rädslan för att ramla och slå mig mot den hårda asfalten var stor. Efter några mils träning greps jag av hybris. Jag kan åka upprepades som ett mantra i mitt huvud. Full fart framåt längs raksträckor och uppförsbackar. Men har det gått uppför så brukar det så småningom komma en backe utför. Jo, det gjorde det nu också minsann. Inte så brant från början men backen var lång och farten blev högre och högre. Jag koncentrerade mig på att bara stå på skidorna och följa naturen. Tur var det att jag åkte på en cykelbana. Inte så många bilar kör här men en cyklist hade kunnat komma med hög fart. Usch, viken jävla smäll det hade blivit om jag krockat med någon. Då hade jag legat där och väntat på en tjulande bil. Det gick bra för mig. Jag kom på att jag glömt en viktig detalj. Hade inte lärt mig att bromsa. Det första jag gjorde när jag kom hem var att googla på att bromsa med rullskidor. ”Vid plogbromsning gör man så att man pressar hälarna utåt samtidigt som man vinklar in knäna något. Så att det precis som vid utförsåkning formar likt ett omvänt v, sett ur åkarens perspektiv ”. Jaha, ut igen då, leta upp en brant backe och träna. Nej, så enkelt är det inte. Att lära sig bromsa med rullskidor är svårt men absolut nödvändigt. Jag brukar träna i små nedförslut.

Nästan lika kul som på snö

Nästan lika kul som på snö

Rullskidåkning är den absolut bästa träningsformen på sommaren inför ett vasalopp. Man tränar de muskler som används vid skidåkning på snö. Undan för undan blir man starkare och starkare i armar, mage och bålmuskler. Stakning och ibland en benkick är relativt lätt att lära sig. Att diagonalåka på plan mark är lite svårare tycker jag. Men i uppförsbackar är det enklare och jag har lärt mig att få till det riktigt bra. För att göra träningen omväxlande åker jag på olika ställen. Att hitta en sträcka med jämn asfalt och som inte frekventeras alltför mycket av cyklister och gående kan vara en utmaning. Under vintern letar man snö och på sommaren jagar man en trevlig asfaltsstump.

Jag är ingen expert. Men nybörjartips kan jag ge. Hjälm och handskar är bra att ha på sig. Kläder också förstås, inte ens jag åker naken. Rullskidor behöver inte vara dyra och vinterpjäxorna går bra att använda. Stavarna är viktiga, speciellt spetsarna som måste vara riktigt vassa för att bita fast i asfalten. Viktigt att slipa spetsarna lite då och då. Jag slipar efter varannan åkt mil. Den diamantfil som jag köpt för 70 kronor på Biltema fungerar utmärkt. Träna på slät asfalt. Börja med enbart dubbelstakning och prova sedan några benkickar. Efter några mil, när man vet vad det handlar om, kan man ta råd av de som har stor erfarenhet av denna härliga sport. Jag lovar att det är lätt att bli förtjust i rullskidåkning. Oavsett om man har för avsikt att åka vasaloppet eller inte är det utmärkt träning.