Vasaloppsträning

Nu är det bara drygt 4 månader kvar innan det är dags för 2018-års vasaloppsvecka. Flera tusentals personer är anmälda till något av alla de lopp, mellan 30 km – 90 km, som kommer att genomföras i vasaloppets vinterarrangemang. För en del är ångesten stor över hur träningen skall fortlöpa. Men för de flesta är det en behaglig längtan till dagen V som i vasaloppet.

Oavsett känsla och tävlingslängd är det viktigt med träning för att det skall bli en trevlig skidtur i mars 2018. Det är bra om man har kontinuitet och ett någorlunda schemalagt tränande. Men det ska inte vara tvångsmässigt och man behöver inte köra stenhårt. Speciellt inte om man som jag är 60+.

Bästa träningen är förstås att åka skidor. Det är bara att hoppas på lite kyla och snö. Men innan dess kan man barmarksträna på olika sätt. Tre pass i veckan räcker.

1 En cykeltur eller en vandring under minst 4 timmar i lugnt tempo är utsökt för att vänja kroppen att arbeta under en längre tid. Om man har ett par rullskidor så är det förstås en träningsform som är mest likt skidåkning på snö.

2 Stavgång, 1-2 timmar i kuperad terräng med några hyfsade uppförsbackar, ger träning för både armar och ben. Om man tar i lite extra i backarna uppför, höjs pulsen.

3 Skierg (stakmaskin) eller träning med gummiband som kompletteras med några övningar såsom armhävningar, dips, planka samt buk- och ryggövningar är enormt bra.

´                  IMG_0480 IMG_0186

IMG_0876

Nej, man måste inte ha en mountainbike. Den här cykeln är perfekt att ha vid en långtur för att handla. Bra träning också, speciellt om man lastar lite extra tungt!

IMG_2150

Trycker på uppför en långbacke, hua!

Skierg är perfekt. Men det funkar bra med gummiband också.

Skierg är ett perfekt träningsredskap. Men det går bra med gummiband också.

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>